Sprzęt pływajacy

Krótka charakterystyka niektórych jednostek pływających używanych w RW

  1. M A L I B U - silnik przyczepny od 25 - 60 kM, płynąca nawet przy dosyć wysokiej fali, dobrze wchodzi w ślizy, niska burta.
  2. M A L I B U R - silnik wbudowany (fiat 1500/1600), napęd strugo wodny, na płytkie zbiorniki, rzeki, dosyć zwrotna o niskiej burcie i niedużym zużyciu paliwa, podstawowa jednostka w WOPR.
  3. C A M E O 400 - pierwsze produkowane seryjnie łodzie w WOPR (lata 70-te), silnik przyczepny do 30 kM, nieduże zanurzenie, niska burta, mały kokpit, tendencje do moczenia załogi, na małe zbiorniki, rzeki o wolnym nurcie.
  4. R Y B I T W A - dwie wersje z silnikiem przyczepnym do 60 kM lub wbudowanym (strugo wodna) i wówczas z możliwością wbudowania zbiornika paliwa, kabina, wysoka burta (problemy z wyciąganiem człowieka z wody), możliwość dłuższych patroli również w niepogodę oraz podnoszenia wywróconych jednostek pływających.
  5. K E S E R - strugo wodna, duża, dzielna łódź na wysoką falę, duża manewrowość, obszerna kabina i rozpinany tent (możliwość mieszkania na łodzi). Możliwość zabrania większej liczby osób (6), lecz optymalnie 2, zbyt mała moc (w przybliżeniu 75 kM) do mocy łodzi (800 kg). Duża statyczność boczna, umożliwiająca podnoszenie przewróconych łodzi, możliwość długich patroli na różnych akwenach.
  6. C O N R A D 880 - największa z używanych 900 M w WOPR łodzi, niezbyt duża manewrowość, dosyć wolna, o dużej dzielności do dwunastu osób (optymalna załoga 2 - 3) możliwość mieszkania (kabina) oraz podnoszenia wywróconych jednostek pływających.
  7. M A R I U S Z 390 - podstawowa jednostka na małe i średnie zbiorniki i rzeki. Silnik przyczepny do 30 kM, wbudowana boczna konsola dla sternika, schowki na sprzęt i dokumenty, bardzo szybka i łatwa w manewrowaniu, dobrze trzyma się wody, w ostrym skręcie o dobrej stateczności bocznej przy wysokiej fali uderza gwałtownie o wodę i chlapie, podatna na działanie wiatru (szczególnie z dziobu ) oraz krótkiej fali, mały ale praktyczny pokład reanimacyjny.
  8. M A R I U S Z 510 - nowy, ciężki typ wzorowany na niemieckiej łodzi ratowniczej DORIS. Duża łódź, bardzo szybka o dużej stateczności bocznej, w wersji z uchylnym dziobem, przeznaczona do podejmowania z wody osób z podejrzeniem urazu kręgosłupa, dużo miejsca w kokpicie, przeznaczona na duże akweny i rzeki.
  9. A T O L 510 - nowoczesna konstrukcja, silnik (CAP CAMARAT) przyczepny 90 kM, bardzo duża szybkość, dobrze trzyma się wody w ostrym skręcie.
  10. S P O R T I S - łódź hybrydowa tzn. miękkie nadmuchiwane gumowe burty połączone ze sztywnym wykonanym z laminatu PS dnem, silnik przyczepny do 50 kM, duża dzielność i łatwe dobijanie do burt innych jednostek pływających, wysoka cena, łatwość uszkodzenia na przystaniach i plażach, konieczna stała i solidna osoba do obsługi.
  11. SKUTER POWALAJEWA - silnik przyczepny do 30 kM, mały ciężar i małe zużycie paliwa, duża szybkość, możliwość zabrania jednej osoby, np.: tonącego, dosyć dzielny nawet przy dużej fali chociaż na "mokro", sternik - ratownik powinien być ubrany w piankę (neopren), na małe zbiorniki i rzeki.

 :: < Powrót do strony głównej  ::